Vaikai mokosi pažinti jausmus. „Kimochi“ ugdymo programos įgyvendinimas

 

Nuo 2020m. rugsėjo mėnesio ikimokyklinio ugdymo grupėse į ugdomąjį procesą pradėjome integruoti socialinių emocinių įgūdžių ugdymo programą „Kimochi“ (japoniškai „Kimochi“ reiškia „jausmas“) – tai ikimokyklinio ugdymo programa, kurios pagrindas socialinių ir emocinių kompetencijų lavinimas. „Kimochi“ programa skirta emociniam intelektui ugdyti, pozityviam elgesiui skatinti, vaiko charakteriui ir bendradarbiavimo įgūdžiams lavinti.

Socialiniai ir emociniai ikimokyklinio amžiaus vaikų įgūdžiai lavinami žaidžiant su „Kimochi“ žaislais – minkštomis lėlytėmis, turinčiomis skirtingus charakterius. Tai – nuolat besikeičiančios nuotaikos Debesėlis, nedrąsus Vikšrelis, valdinga ir kaprizinga Katė, nerimaujanti Balandė Meilė ir išdykusi Lipšniakojė. Kiekvienas iš jų personažas kišenėlėje slepia kokį nors jausmą (mažas pagalvėles, kurių vienoje pusėje užrašytas jausmo pavadinimas „laimingas“, „liūdnas“, „išdidus“ ir t.t., kitoje nupiešta atitinkama veido išraiška).

Užsiėmimus su „Kimochi“ organizuojame tris kartus per savaitę, jie trunka neilgai, 10–15 min., tačiau per tą laiką vaikai įgyja naudingų pozityvaus elgesio įgūdžių, kurie vis tobulinami kitų užsiėmimų metu. Kiekvieną kartą per „Ryto ratą“ ugdytiniai nekantriai laukia, ką jiems papasakos vienas ar kitas „Kimochi“ personažas. Pedagogės, pasitelkusios „Kimochi“ personažus, vaidina vaikams, imituodamos įvairias pamokančias situacijas, kurias vėliau kartoja (suvaidina) vaikai. Jausmų pagalvėlės padeda suprasti emocijų pasaulį – toli gražu ne visus jausmus vaikai pažįsta, nes jų yra net 33, tačiau mažieji jau žino ir savo veido išraiška bei kūno kalba parodo, kad yra laimingi, liūdni, pikti, malonūs, mylintys, drąsūs, susijaudinę, draugiški. Vaikai iš „Kimochi“ personažų sužino, kaip nedera elgtis, o jei netinkamai pasielgei, kaip ištaisyti nemalonią situaciją, kad gera būtų visiems. „Kimochi“ žaislai moko užmegzti draugišką kontaktą, dalytis žaislais, išlaukti savo eilės, pakviesti į žaidimą draugus, suprasti, kaip jaučiasi kitas. Pozityvaus elgesio mokomės ne tik per šiuos trumpučius užsiėmimus, bet ir visą dieną susidarius vienokiai ar kitokiai situacijai prisimename, ko mus moko „Kimoči“ ir, jei reikia, ištaisome klaidas.